Belangrijkste oorzaken burnout

Als jouw burn-out is ontstaan door werkdruk en betrokkenheid bij je werk, hoe komt het dan dat niet meer collega's een burn-out hebben? Het antwoord is even simpel als confronterend; werk, persoonlijke omstandigheden of andere situaties zijn zelden de oorzaak van een burn-out.
Deze zaken zorgen er alleen maar voor dat jouw individuele persoonlijkheidskenmerken tot verschillende klachten leiden.

Klachten zoals vermoeidheid, angsten, hyperventilatie en paniekaanvallen komen ergens vandaan, maar wat zijn nu precies de achterliggende oorzaken van een burn-out?

We hebben de meest relevante oorzaken op een rijtje gezet.
Onthoud echter wel, deze oorzaken kúnnen leiden tot burnout verschijnselen, afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt en welke omstandigheden een rol spelen.

Perfectionisme

Als je ernaar streeft om altijd alles goed en perfect te doen en moeite hebt met delegeren, zorg je er niet alleen voor dat je erg veel moet van jezelf, maar ook dat je op een geforceerde manier met je werk omgaat. Dit persoonlijkheidskenmerk heeft als gevolg dat er erg veel overbodige tijd en energie in je werk gaat zitten.

Vraag jezelf eens af voor wie je dat eigenlijk doet.

Controle moeten houden

Je maakt in je leven situaties mee die je niet goed kunt bevatten. Als dat wat vaker gebeurt, dan zul je de neiging ontwikkelen om dit soort situaties vóór te blijven. Dat lukt natuurlijk niet. Daarom ga je steeds meer proberen om alles op een onnatuurlijke manier te controleren.

Vraag jezelf eens af hoe je wat losser kunt worden

Overdreven loyaliteit

Loyaliteit is een mooie karaktereigenschap. Als je echter te loyaal bent, levert dat problemen op. Je kunt het idee krijgen dat collega's en/of leidinggevenden niet loyaal genoeg zijn, waardoor jij het werk niet meer kunt loslaten en blijft doorgaan. Tot je erbij neervalt.

Vraag jezelf eens af aan wie je nog zo verbonden bent.

Te groot verantwoordelijkheidsgevoel

Net als loyaliteit is verantwoordelijkheidsgevoel een mooie eigenschap, die helaas contraproductief werkt als je erin overdrijft. Als je niet alleen je eigen werklast draagt, maar ook die van anderen, heb je het letterlijk en figuurlijk erg zwaar.

Vraag jezelf eens af wat je bij je draagt dat niet van jou is.

Gebrek aan assertiviteit en leiderschap

Niet iedereen is in staat om dingen op zijn eigen manier te doen. Als jij je constant laat sturen door de mening, wensen en eisen van andere mensen, zonder op te komen voor wat je zelf wilt, is de kans groot dat je je terugtrekt en gaat piekeren over verschillende doemscenario's.

Vraag jezelf eens af wat volgorde en leiderschap voor jou betekenen.

Onverwerkte emoties en gevoelens

Het gebeurt wel eens dat je onverklaarbaar sterk reageert op mensen of een gebeurtenis. Deze heftige reacties hebben vaak weinig te maken met de persoon of de gebeurtenis zelf, maar met onverwerkte emoties en gevoelens uit het verleden.

Vraag jezelf eens af wat je nu nog met je meedraagt dat niet meer functioneel is.

Systemische gevoelens

Elk systeem (je familie, bedrijf, club, vriendenkring etc) heeft zijn eigen dynamiek. Dit
heeft als gevolg dat je soms zaken op je bord krijgt, die helemaal niet van jou zijn, maar bij het systeem horen.

Vraag jezelf eens af welk lot je met je meedraagt dat niet van jou is.

Spanningen en conflicten

Als je niet meer in staat bent om te ontspannen en veel spanningen of conflicten om je heen hebt (reorganisaties, slecht functionerende collega's, verlies van dierbaren) kun je compleet uitgeput raken.

Vraag jezelf eens af waar je je energie vandaan haalt.

Niet functionele overtuigingen en waarden

Haast iedereen heeft ze wel, overtuigingen en waarden waarmee je jezelf wil aansporen, maar het tegenovergestelde bereikt. Voorbeelden zijn overtuigingen en waarden als; 'mannen mogen niet huilen', 'stel je niet aan, er zijn wel ergere dingen in het leven', 'ik moet altijd de beste zijn.'

Vraag jezelf eens af wat jij zelf nu écht belangrijk vindt om voor te leven.

Verlies van veiligheid

Als er iets ingrijpends in je leven gebeurt, kan het zo zijn dat je je gevoel voor veiligheid en vertrouwen verliest. Als je een stuk zekerheid kwijt raakt in je leven, kan dit de spreekwoordelijke druppel zijn waardoor de emmer overloopt en je een stuk minder weerbaar bent.

Vraag jezelf eens af wat ook al weer de basis is, waar je het allemaal voor doet.

Minder functioneel tijdsbesef

Niet iedereen is gezegend met het talent om tijd goed in te kunnen delen en strakke planningen te maken én op te volgen. Als je vaak zaken tot het laatste moment laat liggen, kan er veel stress ontstaan. Als dit incidenteel gebeurt is het niet zo'n ramp, maar als de spanningsboog lang zo strak blijft, ontstaan er problemen.

Vraag jezelf eens af hoe je hier verder mee om wilt gaan.

Organisatorische onduidelijkheden

Alles verandert, continu. Dus ook binnen bedrijven. Maar als het management zelf achter de veranderingen aanhobbelt en er veel onduidelijkheden zijn, zorgt dit voor veel stress en onzekerheid.

Vraag jezelf eens af hoe jij hiermee omgaat en wat je zelf kunt veranderen.

Sterke gedrevenheid

Sommige mensen hebben een enorm sterke gedrevenheid. Ze zijn dag en nacht bereikbaar, vinden slapen haast zonde van hun tijd en nemen gerust nog een extra project aan. Met de juiste motivatie zorgt deze werkhouding voor energie en plezier. Ben je echter gedreven om de verkeerde redenen, zorgt het voor uitputting en vermoeidheid.

Vraag jezelf eens af of je dit doet omdat je het leuk vindt, of omdat je niet anders kunt?

Dubbelfuncties

Je hebt een hypotheek, kinderen, allebei een baan, een druk sociaal leven, hobby's en veel verantwoordelijkheden op je werk. Je wilt het dus wel rustiger aan doen, maar het kán
helemaal niet!

Vraag jezelf eens af of je nog wel goed naar je lijf luistert.

Niet herkende gezondheidsklachten

Door je lichaam uit te putten, neemt de weerstand af. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat mensen met een burn-out ook andere klachten hebben, zoals bijvoorbeeld allergieën. Deze gezondheidsklachten zorgen vaak voor meer problemen dan de burn-out zelf.

Vraag jezelf eens af wat je nou werkelijk nodig hebt om weer in je kracht te komen.
 

KLIK HIER OM ALLES TE LEZEN OVER DE BURNOUT TRAINING